GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 22 september 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

Project Woonboot maakt jongeren waterproof

De beste manier om jongeren dingen aan te leren is ze enthousiast krijgen voor de stof, voor het vak. Pascal Siuzdak, leerkracht hoeklassen in De Dageraad in Borgloon nam zijn leerlingen op sleeptouw met een waterbestendig didactisch woonbootproject.


Een element binnen onderwijs dat meer en meer aan belang wint is het samenwerkend of coöperatief leren. Jongeren leren immers niet alleen van het contact met de leerkracht, maar ook van die met elkaar. In deze context is een ideaal lesscenario er een waarbij wat de leerkracht de leerlingen meegeeft gecombineerd wordt met opdrachten die leerlingen alleen kunnen uitvoeren als ze goed samenwerken. Opdrachten dus die ze in het beroepsleven na hun opleiding ook vaak zullen moeten kunnen uitvoeren.

Coöperatief leren zou veel leerlingen betere leerprestaties opleveren en tegelijk ook een positief effect hebben op het zelfvertrouwen van de leerlingen en op hun sociale vaardigheden. Een van de verklaringen daarvoor is dat de grotere interactie tussen de leerlingen ook zorgt voor meer vragen stellen en meer uitleg geven dan wanneer dat alleen tussen leerkracht en leerlingen zou gaan. Hoe meer er sprake is van vragen en uitleg, hoe meer informatie uitgewisseld wordt en hoe meer de leerling bijleert. Dat is het idee. In een klassieke klassituatie zijn er doorgaans veel minder van die vraag/uitlegmomenten dan wanneer de leerlingen ook onder elkaar bezig zijn tijdens een opdracht. Leerlingen instrueren elkaar zo haast spontaan en leren dus ook met elkaar omgaan rond een concrete doelstelling: de opdracht uitvoeren. 

Zo legt Pascal Siuzdak, leerkracht van de leerlingen hoeklassen in De Dageraad, GO! school voor buitengewoon secundair in Borgloon (Kortessem), het allemaal niet uit aan zijn leerlingen maar het is wel wat hij concreet deed met het tweejarenproject ‘Woonboot’ dat eind vorig jaar werd afgerond.

Project Woonboot is heel kort gezegd het maken van een ponton van 22,5 ton dat als basis dient voor een woonboot. Door de leerlingen hoeklassen van De Dageraad en de coachende leerkracht Pascal Siuzdak.

Nadat de leerlingen er samen met hun leerkracht twee jaar hebben aan gewerkt kon het ponton voor de woonboot, zeg maar het stalen skelet ervan, door 2 zware kranen van 8 ton op een dieptelader worden gehesen waarna het enorme gevaarte aan z’n 60 kilometer lange reis door Limburg naar de haven in het Nederlandse Maasbracht net over de Nederlandse grens worden gereden. Daar wordt het verder tegen roest behandeld en vervolgens geschilderd.

“De verhuis betekende het afsluiten van een prachtig project, waaraan ik als leerkracht veel mooie herinneringen overhoud. Herinneringen waarin ik leerlingen heb zien groeien in tal van aspecten: zelfstandig leren werken en omgaan met elkaar. Het was ook leuk om te zien hoe klasgenoten plots collega’s werden van elkaar en samen een opdracht vervulden die zeker niet van de poes was” zegt Pascal Siuzdak.

Of er nu sneeuw lag of het buiten heet was de leerlingen waren getiktakt* om aan de woonboot verder te werken. “Zelfs als het pijpenstelen regende bouwden de makkers tenten om beschut verder te kunnen werken aan de opdracht. Wat me zeker zal bijblijven is hoe we ons ’s morgens organiseerden om maar zo snel mogelijk aan het werk te kunnen gaan. Hoe er met lasapparatuur, staal en gereedschap werd gesjouwd.”

“Dankzij de goede samenwerking hebben we dit project kunnen begeleiden, organiseren en realiseren. We hebben ook veel geleerd uit deze bijzondere periode: op technisch, op organisatorisch en op pedagogisch vlak.”

Als afsluiter schreef Vlaams Minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeursen een brief naar de leerlingen. Hij deelt hierin zijn gelukswensen mee aan de leerlingen voor deze geslaagde opdracht.

“Het lassen van dit ponton was beslist geen alledaagse onderneming en getuigt van engagement, inzet en doorzettingsvermogen. Een prestatie om fier op te zijn! Hij wenste ons ook nog veel succes in de toekomst” besluit de terecht trotse leerkracht.

Aan het project ging heel wat planning en overleg vooraf: de logistieke afhandeling van de hele organisatie, overleg met de architect, de sponsors, de opdrachtgever, de school. Veel werk en heel wat kopzorgen voor de leerkracht maar het resultaat mag er wel zijn. Wat een voldoening, nu het project achter de rug is. En ook wel wat melancholie omdat het voorbij is. Maar wedden dat meester Pascal al zit te spinnen op een nieuw groot project.

_______________________________________________________________________________________________________________
(*) getiktakt, in de verbinding getiktakt zijn, onder een dwang verkeeren van iets te moeten doen, a.h.w. „geraakt", betooverd zijn. Bodrij (1908) geeft voor getiktak op: onrustig zijn, snel iets ten uitvoer willen brengen. || Als ’t drie uur is, ’t is of ik getiktakt ben, maar dan moet ik er uit, of ik wil of niet (Beets, 1890). ’t Is of ze getiktakt zijn (de vogels in den tuin), maar als je ze wegjaagt, ze komen telkens weer; je kunt ze niet van de bloemen afhouden (Beets,1929).


Meer informatie via

Carina Driessens
directeur De Dageraad - GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs Borgloon/Kortessem
011 37 92 16
sbso.kortessem@g-o.be



Lees ook

Strippen voor duurzaamheid

Duurzaam én sexy? In GO! technisch atheneum Gitbo Keerbergen zijn ze het allebei. In de afdeling elektriciteit worden elke week tientallen elektrische circuits gelegd. Daar komt veel koperdraad bij kijken. Maar die wordt na gebruik niet zomaar weggegooid.

Lees meer 1250

Krachten gebundeld op nieuwe campus

De school van de toekomst is een school die om zich heen kijkt en nauw samenwerkt met partners, in functie van zijn leerlingen & cursisten. De nieuwe GO! campus Ruggeveld in Deurne is er zo een. En dat lokt bezoek van Hilde Crevits & Bart De Wever.

Lees meer 1090

Onderwijs, niet de oplossing voor armoede maar wel een hefboom voor emancipatie

Onderwijs is geen toverstaf die maatschappelijke ongelijkheid de wereld uit kan helpen of armoede zal oplossen. Wat we wel moeten doen in onze scholen is ervoor zorgen dat élk kind maximale ontwikkelingskansen krijgt, ongeacht zijn of haar achtergrond.

Lees meer 1614

Mechelse Merel maakt milieutop mee

Doorgaans zingt ze in GO! basisschool Klim Op in Bonheiden. Maar vorig weekend deed Merel Briers dat op de kinderklimaattop in Nederland om er als Belgische vertegenwoordiger na te denken over ideeën die onze wereld milieuvriendelijker moeten maken.

Lees meer 852





Het GO! blijft groeien

23 september 2016

Pedagogisch project

Het GO! telt vandaag 197.482 leerlingen. Dat zijn er 3.752 meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de spoedtelling die jaarlijks plaatsvindt op de derde dag van het schooljaar.

Lees meer 10909

Meest pestvrije school van Vlaanderen

Een probleem als pesten op school mag dan al hardnekkig zijn, toch is er wel degelijk iets aan te doen. Door bijvoorbeeld in te zetten op een sterk groepsgevoel zoals in GO! atheneum Liedekerke: vandaag een modelschool inzake antipestbeleid.

Lees meer 1630

Johan Cruyff schoolplein14

Eerder wonnen ze de Pesten-dat-kan-niet-hoofdprijs. Nu een schoolplein14. In GO! basisschool De Spiegel in Leest scheppen ze randvoorwaarden die het fijn samenspelen bevorderen. Een kind dat zich verveelt, wordt immers gauw een vervelend kind.

Lees meer 1090

Naar een transparante, duidelijke en werkbare opdracht in het onderwijs

Binnenkort start de tweede fase van de besprekingen van de loopbaan in het onderwijs. In voorbereiding hierop schreven het KOV, OVSG, POV en het GO! een gezamenlijk standpunt.

Lees meer 1062





Pedagogen in spe op visite in Huis van het GO!

Eind juni waren 7 masterstudenten pedagogie en onderwijskunde aan de UGent op visite in het Huis van het GO!. Ze stelden er op uitnodiging van projectleider integraalplan Cristian Vergara het resultaat voor van een opdracht onderwijskundig ontwerpen.

Lees meer 1480

Ruilen maakt mensen rijker

Eind mei stelden de scholen en het CLB van GO! scholengroep Mandel en Leie ruilwinkel ‘SWOP & GO’ voor. Iedereen kan er terecht voor het schenken of ruilen van kinderkledij. Een winkel die iedereen rijker maakt.

Lees meer 853

Doe eens 'parkour' op de speelkoer

Kinderen zijn doorgaans graag in beweging. Toch doen nogal wat kinderen vandaag te weinig aan sport en beweging. Met Parkour wil het Octopusplan dat veranderen. GO! basisschool De Regenboog in Ertvelde sprong op de kar van Parkour. Gezond & plezant.

Lees meer 786

Papa’s laten hun spierballen zien

Als het aankomt op het opnemen van de zorgtaken in het gezin nemen mama’s vaak nog het grootste deel voor hun rekening. Door papa’s exclusief te betrekken in de schoolactiviteiten doet GO! basisschool Stadpark zijn duit in het zakje om dat bij te sturen.

Lees meer 964





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder