GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 22 september 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

'AliASS, algemene leidraad in autismespectrumstoornissen'

27 november 2012 Autisme
Paulette De Caluwe is leerkracht en mama van een tienerdochter met ASS. Enkele jaren geleden kreeg zij zelf ook die diagnose. Samen met enkele extra begeleiders ‘Autisme’ schreef zij een leidraad voor scholen over omgaan met ASS in een leeromgeving.

Ongeveer 0,7% van de bevolking heeft een autismespectrumstoornis -  kortweg ASS. Daarvan zit een vijfde nu op de schoolbanken (zo'n 6800 leerlingen). In Vlaanderen  komen velen van hen terecht in het buitengewoon onderwijs. Maar dat is niet altijd nodig. Daarvan is althans Paulette De Caluwe overtuigd. Zij is leerkracht wiskunde en mama van een tienerdochter met ASS. Enkele jaren geleden kreeg zij zelf ook die diagnose.
Samen met enkele extra begeleiders ‘Autisme’ van het GO! schreef zij een leidraad voor scholen over omgaan met ASS in een leeromgeving.

Je hebt zelf ASS. Heeft dat een impact op de manier waarop je lesgeeft aan je leerlingen?
De Caluwe: “Ik behandel mijn leerlingen op dezelfde manier als ik zelf zou willen behandeld worden. Ik werk in een Freinetschool en de kinderen krijgen daar de kans om te werken op hun eigen tempo. Dat is ook voor iemand met autisme uiterst belangrijk.
Omdat ik alles perfect wil doen, heb ik meer tijd nodig dan anderen. Krijg ik die tijd niet, dan ervaar ik dat als stress.
Waar ik het soms nog moeilijk mee heb is het lawaai van de leerlingen die samenwerken om de leerstof op zelfstandige basis te verwerken. Ik organiseer daarom stiltemomenten in de klas. Ik zet dan een timer op tien minuten en spreek af met de klas dat er gedurende die tijd in stilte gewerkt wordt. Niet alleen ik, maar ook de kinderen vinden dat zalig. Ze ondervinden dat ze dan beter kunnen werken.”

Heb je aan de klasinrichting iets aangepast?
De Caluwe: “Ja en nee. Ik heb er wel voor gezorgd dat ik zelf een kast heb waar ik mijn eigen materiaal ordelijk in kan bewaren. Van de andere dingen blijf ik af. De leerlingen hebben hun klas en zorgen er ook zelf voor dat ze netjes blijft.”

Jouw dochter heeft ook ASS. Hoe ziet het schoolleven er voor haar uit?
De Caluwe: “Mijn dochter is dit jaar voor het eerst gestart in het gewoon onderwijs. De voorbije zeven jaar volgde zij buitengewoon onderwijs. Daar lag de nadruk op het leren van de vaardigheden om te functioneren in een groep. Daardoor was zij na deze periode in staat om de overgang te maken naar het gewoon onderwijs.  Zij voelt zich nu in deze school veel beter dan in het buitengewoon onderwijs en behaalt hier ook goede punten. Al zorgt het ook bij haar voor extra spanning. Zo zijn wij bijvoorbeeld deze week met haar naar de dokter moeten gaan omdat zij zeker wil zijn dat ze niet ziek wordt om volgende week haar examens te maken.”

“Toen mijn dochter in deze school startte hebben wij een uitgebreid gesprek gehad met de directeur en de klastitularis om die diagnose ‘autisme’ wat aan hun uit te leggen. Zij wou zo veel mogelijk dezelfde behandeling krijgen als iedereen en daarom volgt zij dezelfde regels als iedereen. Tijdens die eerste maanden heeft het schoolteam haar goed opgevolgd en geobserveerd. Nu zijn er een aantal aanpassingen gedaan. Zij krijgt nu minder taken en meer tijd om de taken uit te voeren.”

Geen kant-en-klare oplossingen
Co-auteurs van de publicatie Hilde Pauwels, Carine Michiels en Hilde Meganck staan eveneens achter deze schoolaanpak.

“Voor het omgaan met kinderen/jongeren met ASS bestaan geen kant-en-klare oplossingen,” zegt Hilde Meganck. “Volgens ons is het wel belangrijk dat de leerkracht het kind eerst goed observeert. Wat heeft deze leerling al in zijn ‘rugzakje’? Hoe gaat hij te werk wanneer hij taken uitvoert? Pas daarna kun je op maat van de leerling nieuwe afspraken maken. Zeer kleine maar concrete veranderingen helpen auti-kinderen heel erg vooruit.”

Carine Michiels: “Een kind met ASS ondervindt door zijn andere manier van werken continu extra druk. We merken bijvoorbeeld dat hij de klasafspraken letterlijk zal interpreteren. Wanneer ze onduidelijk zijn, zal hem dat ergeren en kan dit leiden tot ongewenst gedrag. Tijdens de speeltijd merken we dat een kind met ASS moeilijk kan kiezen uit het aanbod van spelen en daardoor vaak alleen loopt. Op een schooluitstap wordt hij angstig als hij geen zicht heeft op wat er gaat gebeuren.”

Hilde Pauwels: “Neem een deel van die stress weg en een auti-kind zal beter functioneren. De praktische tips daarvoor vind je in het boek. Enkele voorbeelden.

  • Formuleer de klasregels in termen van gewenst gedrag. Maak ze concreet en gedetailleerd. Zeg vooral ook wat wel mag.
  • Maak keuzeschema’s voor de vrije tijd. Visualiseer de keuzemogelijkheden en de sociale regels die bij elk spel horen. Toon wat je met het aangeboden speelgoed kunt doen.
  • Stel een visueel dagprogramma op als je op uitstap gaat.
  • Stem ook af met de ouders en probeer zo dezelfde ‘veilige’ afspraken zowel thuis als in de schoolcontext te integreren.

Kortom: maak de omgeving en de verwachtingen zo duidelijk mogelijk.”

Meer informatie:  ‘AliASS – omgaan met autisme in een leeromgeving.’
In het boek komt de theoretische achtergrond van ASS aan bod met bv. aandacht voor de manier van leren. Maar wat het bijzonder maakt is de heldere en concrete informatie over omgaan met ASS binnen het schools klimaat: pauzes, schooluitstappen, regels en afspraken, straffen en belonen, instructies geven, groepswerk organiseren: wat werkt en wat werkt niet? Het boek richt zich tot schoolteams, leerkrachten, begeleiders, ouders en andere belangstellenden. Meer info en bestellen.

Persvragen: Sarina Simenon -tel. 02 790 93 89 - gsm 0476 26 66 36


Lees ook

Een leidraad voor autisme

2 april 2015

Autisme

Twee april is Wereld Autisme Dag. Vandaag wordt aandacht gevraagd voor autispectrumstoornissen en voor mensen die ermee te maken krijgen. Leraar Paulette De Caluwe heeft zelf ASS en schreef er in 2012 met enkele extra begeleiders autisme een leidraad over

Lees meer 1062

Musical laat pesten toontje lager zingen

8 februari 2013 AC

Autisme Buitengewoon onderwijs Gedragsproblemen Geweld Gezondheid Zorg

Ook in GO! basisschool voor buitengewoon onderwijs Woudlucht in Heverlee is de Week tegen pesten niet aan de aandacht ontsnapt. Ze organiseerden er een waaier aan activiteiten, waaronder speelse lessen over pesten en een echte musical rond dit thema.

Lees meer 2469

Lof uit Utrecht voor De Varens in Brugge

Al zo’n 7 jaar zijn studenten van de lerarenopleiding van de Utrechtse hogeschool Theo Thijssen enkele weken te gast in HOWEST Brugge. Tijdens hun verblijf hier is een bezoek aan GO! De Varens intussen een vaste waarde geworden. En het respect is groot.

Lees meer 3586

Niet zomaar ‘puppets on a string’

1 oktober 2012 KP

Autisme Brede open school Buitengewoon onderwijs Zorg

Sinds enige tijd werken leerlingen van opleidingsvorm 2 in GO! SBSO De Varens mee aan een project psychotherapie van professor Leni Verhofstadt-Denève van Universiteit Gent. Ze maken poppetjes die kleuters helpen vat te krijgen op hun leven.

Lees meer 2319





Een facelift voor hotelkamers met rimpels

De leerlingen van de schildersafdeling van GO! school voor buitengewoon secundair onderwijs ’t Vurstjen in Evergem pakten 2 suites van een 4-sterren hotel in het Gentse onder handen. Het resultaat mag gezien worden en getuigt van buitengewoon vakmanschap.

Lees meer 3363

Eerst proeven dan kiezen

Een school kiezen is nooit makkelijk. Een secundaire zo mogelijk nog moeilijker dan een basisschool. Als je kind buitengewoon onderwijs volgt geldt dat nog meer. In GO! basisschool De Veerboot in Deinze startten ze daarom met een project op maat van BuO.

Lees meer 5114

‘GON-begeleiders kunnen leerlingen met problemen beter helpen’

Leerlingen met leer- of opvoedingsproblemen of een handicap kunnen via het geïntegreerd onderwijs (GON) toch naar een gewone school gaan. Dit kan dankzij de ondersteuning van het buitengewoon onderwijs. BUSO De Mast helpt hieraan mee.

Lees meer 3589

Jongeren met autisme aan de slag

14 december 2010

Autisme

Wie autisme zegt, denkt vaak aan de film Rain Man waarin acteur Dustin Hoffman op legendarische wijze de rol van de autistische Raymond vertolkt. Een goede film, maar de roadmovie uit 1988 heeft bij de publieke opinie het clichébeeld van autisten gevoed.

Lees meer 2307





Leerlingen Zeepreventorium geven kleur aan kunstenproject aan de kust Beaufort03

Het kunstenproject aan de kust beaufort03 laat leerlingen van de 3de graad van het Zeelyceum in De Haan op een bijzondere manier vakoverschrijdend werken. En de wekenlange aanwezigheid van Zuid-Amerikaanse kunstenaars brengt levend Spaans in de school.

Lees meer 2485


Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder