GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 22 september 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

Het ondenkbare werd realiteit. Wat nu?

Het tragische busongeval met schoolkinderen en leerkrachten in het Zwitserse Sierre hult België sinds afgelopen woensdag in een deken van rouw. Begga Willems kreeg als directrice vier jaar geleden het verlies te verwerken van drie leerlingen en een mama.

Begga Willems, directrice van Leefschool De Klare Bron in Heverlee en van de Grasmus in het centrum van Leuven, kreeg vier jaar geleden het verlies te verwerken van drie leerlingen en een mama. Zij lieten het leven na een auto-ongeval. Begga vertelt hoe de school, de leerlingen en de ouders het verwerkingsproces samen aanpakten om die schokkende gebeurtenis een plaats te geven.

Wat doe je als directrice wanneer je zo’n verschrikkelijk nieuws te horen krijgt?

Begga: ‘Onmiddellijk na het bericht van het ongeval, heb ik contact genomen met de algemene directeurs van de scholengroep en van het CLB. Beiden zijn diezelfde zaterdagavond nog — samen met een hele hoop leerkrachten — naar de school gekomen voor een eerste crisisoverleg: Hoe vangen we de kinderen op? Hoe vangen we de ouders op? Welke hulp kunnen we inroepen? Hoe gaat de communicatie verlopen? Ik kon dus onmiddellijk terugvallen op twee ondersteunende mensen, die minder emotioneel betrokken waren, en die een stuk verantwoordelijkheid van mij overnamen. Dat was op dat moment zeer waardevol. Meteen de dag na het ongeval hebben we ook opvang voor de kinderen en hun ouders georganiseerd. Daar konden zij hun verhaal kwijt, aan elkaar en aan medewerkers van het CLB.’

Rouwkoffer

Begga: ‘Buiten het CLB om kwamen onmiddellijk allerhande organisaties hulp aanbieden. Daar hebben wij als school heel veel aan gehad. Zo leverde ons de vzw Zebra een rouwkoffer, voor kinderen van kleuterklas tot zesde leerjaar, die gericht is op omgaan met verlies bij verkeerslachtoffers. De boekjes, verhalen, puzzels, emotiekaarten enz. die daarin zaten, hebben we vooral gebruikt in de lagere klassen. Kinderen tot op een bepaalde leeftijd vatten het begrip doodgaan immers nog niet, die weten niet dat doodgaan definitief is. Jonge kinderen denken dat de slachtoffers aan het slapen zijn en terug wakker zullen worden. Je verhalen moeten daar een beetje op kunnen aansluiten en daarbij hielp die rouwkoffer enorm.’

Pakte de school de betrokken klassen anders aan?

Begga: ‘Die rouwkoffer hebben we niet nodig gehad in het vijfde en zesde leerjaar. De kinderen gaven zelf aan waar ze nood aan hadden, wat ze wilden zeggen. Een CLB-medewerker en een zorgleerkracht waren aanwezig in de klas. Belangrijk was dat we de kinderen ruimtes aanboden, hoekjes waar ze konden schrijven of tekenen. Ze komen ook zelf met ideeën. Zo hebben ze bijvoorbeeld een herinneringskastje geverfd met foto’s en knuffels van de overleden meisjes. Ook vroegen ze om de plaats van het ongeval te mogen bezoeken om er bloemen neer te leggen. Verder is  Karrewiet een heel serene reportage komen maken. Uiteraard hebben we dat eerst grondig besproken met de kinderen en de ouders alvorens we daarmee akkoord zijn gegaan. Alle ouders hebben we altijd mee betrokken bij activiteiten die ook buiten de school gebeuren of die naar buiten werden gebracht. In de loop van de week groeide de betrokkenheid van de kinderen ook, zo hebben ze meegeholpen aan de uitvaartplechtigheid in samenspraak met de familie en de uitvaartdienst.

Bijgestaan in het rouwproces

Begga: ‘Spontaan komt er hulp vanuit allerlei hoeken. Zo heeft een mevrouw van het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg contact gehad met het hele leerkrachtenteam, en ook een infovergadering verzorgd voor een hele grote groep ouders — die de kinderen bijvoorbeeld kenden van in de straat of in de speeltuin — iedereen was welkom op die informatieavond. Die mevrouw bracht antwoorden op vragen als: Wat is rouwverwerking bij kinderen? Hoe lang duurt dat rouwproces? Wanneer moet je op zoek gaan naar professionele hulp? We hebben daarvoor een ruimte uitgekozen die groot genoeg was zodat iedereen die wou komen luisteren, dat kon.’

Wat vond je het moeilijkste tijdens heel die periode?

Begga: ‘Het is heel moeilijk de media buiten de schoolpoorten te houden, ook al hadden we dat officieel aan de pers gevraagd. Het frustreert me dat ik daar niet altijd in geslaagd ben. De getroffen school met de busslachtoffers uit Heverlee is hier om de hoek en ik zie dat de Leuvense politie er nu heel goed in slaagt om de persmensen op afstand te houden. Het is natuurlijk een ongeval van een heel andere omvang, waar ook de internationale pers op afkomt.

Hoe lang duurde het verwerkingsproces op de school?

Begga: ‘Het verwerkingsproces duurt lang. Je moet dat toestaan en ruimte laten om er opnieuw over te praten. Een idee dat ook afkomstig was van de kinderen zelf, was een herdenkingsteken. Samen met een plaatselijke kunstenaar hebben ze een beeld tot stand gebracht, dat een jaar later onthuld werd op 8 maart. Dat vormde wel een beetje een eindpunt, na een hele brok verwerkingsproces. Jaar na jaar hebben we nog steeds een korte herdenking rond dat beeld. Tegenwoordig zitten de klasgenootjes van toen niet meer op onze school, daarom hebben we die herdenking opengetrokken naar verkeersveiligheid en naar omgaan met rouwen.’

Wil je nog een boodschap meegeven aan de rouwenden van vandaag?

Begga: ‘Wat ik zeker onthouden heb: luister gewoon naar je kinderen. Laat ze hun verhaal vertellen, en als ze niets vertellen dan komt het misschien wat later. Je hebt alle mogelijke reacties van kinderen. Je moet gewoon ruimte laten en luisteren en proberen aan te voelen waar nood aan is. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is.’


Premier Elio Di Rupo heeft morgen uitgeroepen als dag van nationale rouw. Alle onderwijskoepels roepen de scholen op om vrijdag 16 maart om 11 uur één minuut stilte te houden. Op die manier leven alle Vlaamse scholen mee met het verdriet van de slachtoffers van de busramp in Zwitserland.


Lees ook

Het juninummer van Helemaal GO! is er

Het laatste nummer van Helemaal GO! voor dit schooljaar. Voor de zomervakantie van start gaat nog even grasduinen in GO! onderwijsland. Aandacht voor de vernieuwde directeursopleiding, neuromythes, GO! internatendag, DKO en onze STEM-ambassadeurs BaO.

Lees meer 810

7 tips tegen proefwerkstress

Veerle Hubrecht, pedagogisch adviseur CLB van het GO!, legt uit waaraan ouders proefwerkstress bij hun kind kunnen herkennen en geeft tips over hoe ze er best op reageren.

Lees meer 7501

Paul Marchal over actief burgerschap:‘Kind is koning’

De beelden van de Witte Mars uit 1996 zijn in ons collectief geheugen gebrand. Een van de spilfiguren achter deze manifestatie en de Witte Beweging was Paul Marchal. Actief burgerschap staat sinds de tragische dood van zijn dochter in zijn DNA geschreven.

Lees meer 2799

“Goed dat er veel babyboomers met pensioen gaan”

De discussie over hoe en of het onderwijs beter moet aansluiten op de arbeidsmarkt, duikt regelmatig op in de media. Dikwijls als er nieuwe cijfers bekend zijn over jongerenwerkloosheid of ongeschoolde schoolverlaters. Dat die aansluiting beter kan, daar is Fons Leroy, afgevaardigd bestuurder van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling (VDAB), het mee eens.

Lees meer 2640





“Mama, Thomas heeft in mijn broekje gezeten”

Als je vierjarige dochter met zo’n verhaal uit de kleuterklas thuiskomt, is dat natuurlijk schrikken. Maar meestal gaat het om perfect normaal gedrag, aldus Erika Frans van Sensoa.

Lees meer 4744

"Al die brochures in de brievenbus zijn verwarrend. Op school krijgen we tenminste duidelijkheid"

Wat te doen na het secundair onderwijs? GO! atheneum Dendermonde helpt de leerlingen het kluwen aan studiekeuzes te ontwarren. Zo wordt de kans op slagen in het hoger onderwijs verhoogd en kunnen de leerlingen hun volledige persoonlijkheid ontplooien.

Lees meer 2453

Ken je talent en kies je opleiding

Welke opleiding kiezen in het hoger onderwijs? Het aanbod is enorm uitgebreid. De jaarlijkse SID-ins helpen duizenden scholieren wegwijs te raken in het aanbod. Zo krijgen ze een steuntje in de rug bij het maken van deze belangrijke keuze.

Lees meer 3877

GO! Directeursopleiding van start

20 november 2012

Directeur

Op 10 november ging de vernieuwde directeursopleiding van het GO! van start met 145 cursisten. De tijd dat (aspirant)-directeurs enkel wetregels uit het hoofd moesten leren, ligt lang achter ons.

Lees meer 7821





Onderwijstop GO!1010

Op woensdag 10/10 bracht het GO! meer dan 800 beleidsmakers samen om te werken rond de waarden die het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap elke dag uitdraagt.

Lees meer 3730

Leerlingen brengen fiets terug in het Brusselse straatbeeld

17 september 2012 MC

Directeur Evenementen Gezondheid Leerkrachten Sport

Woensdag 19 september fietsen de leerlingen en leerkrachten van GO! atheneum Etterbeek gezwind samen naar school. Zij proberen de straten van onze hoofdstad voor fietsers terug te winnen.

Lees meer 2505

6 tips voor startende leerkrachten

Dan ben je afgestudeerd, heb je werk gevonden en mag je ’s avonds weer je boekentas maken voor ‘de eerste schooldag’. Dat is spannend, hoe goed je je ook hebt voorbereid. Enkele gouden tips & trucs van directeurs.

Lees meer 7347

Leerlingen duiken de bunker in

Elke laatstejaarsscholier moet vroeg of laat knopen doorhakken voor zijn verdere (school)loopbaan. Omdat je daar maar beter geconcentreerd over nadenkt zorgden ze in GO! (technisch) atheneum Diksmuide voor een aparte plek waar je echt kunt focussen.

Lees meer 2321





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder