GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 22 september 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

“Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol onderwijs”

Het GO! staat erop dat elk kind in het onderwijs zorg op maat krijgt en dit zowel in het gewoon als in het buitengewoon onderwijs. Met het leerzorgkader moet elk kind zijn plaats krijgen binnen het onderwijs.

Inge Van Trimpont, directeur van de permanente GO! ondersteuningscel voor de CLB’s (Centra voor Leerlingenbegeleiding): “Elk kind heeft recht op kwaliteitsvol onderwijs, ongeacht de achtergrond of mogelijke beperkingen. Tot vandaag moet de persoon met een beperking zich aanpassen aan de maatschappij in plaats van omgekeerd. In 2009 ondertekende België het VN-verdrag dat zegt dat personen met een handicap het volledige en gelijke genot hebben van alle mensenrechten, inclusief onderwijs. Kinderen met een beperking hebben dus het recht om zelf hun school te kiezen. Wij konden ons hier volledig in vinden en zien dit VN-verdrag als een uitgangspunt.”

Binnen het kader van GO! 2020 richtten we werkgroepen op die de evolutie van het verdrag opvolgen en al voorbereidend werk uitvoeren. Het uitgangspunt van het leerzorgconcept is de leerzorgmatrix met 5 onderwijsniveaus (die verwijzen naar de mate van ondersteuning die geboden wordt aan de school) en vier clusters (die verwijzen naar de kenmerken van de leerlingen, gaande van geen beperkingen tot beperkingen in interactie). Voorlopig zit het leerzorgconcept even in de ijskast, sinds minister van Onderwijs Pascal Smet besliste dat er onvoldoende draagvlak voor is. De minister nam wel het initiatief om 20 maatregelen voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften te bepalen.”

Binnen leerzorg hebben wij al heel wat specifieke projecten verwezenlijkt”, vult Joke Pauwels, hoofdadviseur buitengewoon onderwijs, aan. “Zo ontwikkelden wij een ABC-circuit, dat scholen laat zien op welke manier kinderen met ASS (autismespectrumstoornissen) denken en handelen. Mensen die het circuit volgen, gaan mee in de gedachtegang van het kind en kunnen hen hierdoor ook beter begrijpen.” 

Momenteel zijn wij vooral bezig met de concrete invulling van de leerzorgniveaus. Maar doordat het nu allemaal wat stil ligt, wachten we wat af. We blijven de evoluties van de minister natuurlijk op de voet volgen. Wij hopen dan ook dat geleidelijk aan de typologie van het buitengewoon onderwijs (type 1 t.e.m type 9) wordt vervangen. Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften in het gewoon en buitengewoon onderwijs moeten een plaats krijgen binnen één gemeenschappelijk referentiekader”, verklaart Inge Van Trimpont.  


Lees ook

7 tips tegen proefwerkstress

Veerle Hubrecht, pedagogisch adviseur CLB van het GO!, legt uit waaraan ouders proefwerkstress bij hun kind kunnen herkennen en geeft tips over hoe ze er best op reageren.

Lees meer 7501

De CampusKRAKs

27 mei 2015

Leerzorg Wetenschappen

Sommige leerlingen hebben wat extra uitleg nodig, andere extra uitdaging. In GO! campus Het Spoor in Mol kunnen leerlingen met een neus voor wetenschappen en wiskunde het spoor van hun talent volgen in de KRAK-module.

Lees meer 1353

"Differentiatie en maatwerk zijn nodig"

Leerachterstand en leervoorsprong doen zich op alle leeftijden voor. Voor de leerkracht is het een hele opdracht om deze kinderen en jongeren bij de les te houden. Nascholer Liv Van Hyfte helpt je op weg met 2-daagse opleidingen.

Lees meer 1632

Met de handen in het haar

Kapsels hadden het afgelopen weken niet voor de wind met beaufortwaarden boven 6 over ons vlakke land. Wel een geknipte kans voor kappers om de verwarde haardos weer in vorm te krijgen. Een kolfje naar de hand van de leerlingen van GO! school Ter Zee.

Lees meer 1180





Inclusief leren denken en doen

In maart 2014 stemde het Vlaams Parlement het M-decreet dat ons onderwijs meer inclusief moet maken voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Waar komt het vandaan en hoe breng je het in de praktijk? Kjell Bosmans legt uit.

Lees meer 1796

Hoe werkt een school zonder examens?

3 december 2014 RC

Leerzorg Methodeonderwijs Ouders

Het ensorinstituut in Oostende durfde afstappen van het klassieke puntensysteem, durfde examens te laten vallen. Hoe realiseren ze dit over de richtingen en over de vakken heen? Collega Eva De Blieck van GO! ouders ging op onderzoek.

Lees meer 1871

The proof of the pudding is in the eating

11 juni 2014

Kwaliteitszorg Leerzorg

Zo denken ze er ook over in GO! atheneum Sint-Truiden Campus Tichelrij waar ze de leerlingen voorbereiden op het hoger onderwijs door ze het resultaat van hun onderzoekscompetentie-opdrachten te laten presenteren voor een jury van professoren.

Lees meer 1674

Een goed voorbereide leerling is een student waard

29 januari 2014 SL

Kwaliteitszorg Leerzorg

SID-ins, de inforbeurzen voor laatstejaars SO, zijn vandaag niet meer weg te denken. Zoals op elke beurs kan je er iets gaan opsteken. Maar als je er goed voorbereid naar toe trekt haal je er meer uit. Die van GO! atheneum Dendermonde doen dat alvast.

Lees meer 2032





Film voor flinke leerlingen

23 januari 2014

Gedragsproblemen Leerzorg

Soms lijkt het wel of onderwijsland een en al kommer en kwel is. De focus ligt vaak op wat er fout gaat of op leerlingen die uit de bocht gaan. In GO! atheneum Keerbergen denken ze dat net het omgekeerde doen veel efficiënter werkt.

Lees meer 1840

GO! stippelt samen met jou de toekomst uit

Welke thema’s moet het GO! op de beleidsagenda van onze toekomstige politici zetten? Een grootscheepse enquête, ingevuld door meer dan 11.000 actief betrokkenen bij het GO! (leerkrachten, directeurs, ouders, leerlingen) geeft een zicht op de prioriteiten.

Lees meer 3167

Excelleren in actief burgerschap: je kan wél het verschil maken

Droom groot en doe klein. Iedereen kan zelf meewerken aan een betere wereld. Dat is de boodschap die het traject ‘excelleren in actief burgerschap’ wil uitdragen. Dilys Vyncke van de GO! Pedagogische Begeleidingsdienst licht het toe.

Lees meer 3429

"Tot mijn laatste dag maak ik werk van onderwijs”

Onze oproep aan de leerkrachten om hun vraag aan minister Pascal Smet door te sturen leverde heel wat interessante inzendingen op. We kijken samen met hem vooruit naar wat de toekomst in petto heeft.

Lees meer 4250





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder