GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
woensdag 23 oktober 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

Co-teaching: goed voor leerlingen én leerkrachten

11 april 2016 Onderwijsvernieuwing
Steeds meer scholen experimenteren met vormen van co-teaching. Hierbij worden 2 of meer klassen samengevoegd en wordt lesgegeven door 2 of meer leerkrachten samen. In GO! atheneum Gentbrugge en GO! middenschool Diest hebben ze intussen al enige ervaring.

Steeds meer scholen experimenteren met vormen van co-teaching. Hierbij worden twee of meer klassen samengevoegd en wordt lesgegeven door twee of meer leerkrachten samen. De voordelen zijn legio, zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten. Bovendien laat het onderwijsdecreet het toe. Alleen een kader en goede methodieken ontbreken nog. Nascholer Marijn Vandevelde wil er werk van maken.

"Het idee voor co-teaching is gegroeid uit de nascholing Differentiatie", vertelt Marijn Vandevelde. "Met twee leerkrachten voor de klas kan je nu eenmaal beter inspelen op verschillende noden bij de leerlingen. Er bestaat al enig onderzoek naar de combinatie van een startende leerkracht met een ervaren collega als een soort van mentor naast zich, maar over ervaringen of methodieken van lesgeven met twee evenwaardige leerkrachten in duo, vind je weinig of geen Europese literatuur. In de Verenigde Staten bestaan co-teaching en modellen hiervoor wel al langer. Met die modellen als basis willen we prille initiatieven in die richting bij ons ondersteunen."


Co-teaching in alle vormen

"Dat er geen onderzoek naar bestaat, betekent immers niet dat het in de praktijk niet voorkomt. Het onderwijsdecreet laat het ook toe, quasi zonder beperkingen. Je mag gerust klassen samenzetten, zelfs van verschillende leerjaren en over verschillende niveaus heen. Het enige criterium voor het decreet is dat de leerplandoelen bereikt moeten worden. Hoe je dat aanpakt, beslis je zelf.”

"Het GO! atheneum Gentbrugge heeft bijvoorbeeld al ervaring met een seminarie voor de leerlingen van het eerste tot het zesde leerjaar. Per leerjaar gaat het om een honderdtal leerlingen, die tijdens het seminarie een halve dag samen begeleid worden door een zestal leerkrachten. De leerkrachten hebben hier goede ervaringen mee, maar hebben nood aan een kader en praktische handvatten. Die wil ik helpen aanreiken. Een praktisch voorbeeld is dat je de grote groep leerlingen niet altijd hoeft in te delen op basis van vriendschappen, maar dat je bewust kunt werken met bijvoorbeeld leerprofielen. Je kan leerlingen die visueel ingesteld zijn een film rond de vluchtelingenproblematiek voorstellen, terwijl anderen misschien liever op teksten werken of creatief bezig zijn."


Elkaar inspireren

"Ook de GO! middenschool in Diest heeft al enige ervaring met co-teaching met de B-stroom. Zij hebben zelfs de accommodatie in de klas aangepast, met verschillende activiteitenhoeken. Hier komen twee klassen van elk twaalf leerlingen samen onder begeleiding van twee leerkrachten. Ook hier zijn de ervaringen positief. Met twee leerkrachten sta je niet alleen sterker, je inspireert elkaar ook voortdurend. Bovendien vinden de leerlingen het leuk. Elke leerkracht heeft zijn stijl en zijn karakter en leerlingen vinden gemakkelijk aansluiting bij één van beiden. Pedagogisch is het grote voordeel dat je veel beter kan inspelen op verschillen tussen de leerlingen. Je kan meer aandacht geven aan wie het nodig heeft: kinderen met dyslexie of dyscalculie bijvoorbeeld."

"Volgend schooljaar willen we een traject uitwerken rond differentiëren, omgaan met verschillen en modellen van co-teaching. Je mag het belang van een goede voorbereiding niet onderschatten. Daarom willen we een les met co-teaching op film opnemen, als werkmateriaal om er dan verder over te reflecteren. Ik besef goed dat leerkrachten enige schroom hebben om een les op film te laten opnemen, maar in een voldoende veilige omgeving moet het kunnen."


3 tips

1. Beschouw co-teaching altijd als een middel, niet als een doel op zich. Het doel is meer welbevinden voor de leerlingen, beter onderwijs op maat en meer werkplezier en zinvolle methodieken voor de leerkrachten. Co-teaching moet ingebed zijn in een pedagogische visie.

2. Een professionele klik tussen de leerkrachten is noodzakelijk. Co-teaching kan je niet opleggen. Het moet van onderuit komen.

3. Laat de leerlingen ook inspiratie vinden in de goede samenwerking tussen leerkrachten. Leren van elkaar en actief kennis delen, is belangrijk voor iedereen. Het is mooi als we dat niet alleen in woorden propageren, maar ook als we in de praktijk het goede voorbeeld tonen."


Praktisch

Directeurs of leerkrachten die interesse hebben voor het traject co-teaching, kunnen contact nemen met marijn.vandevelde@g-o.be



Lees ook

Pedagogen in spe op visite in Huis van het GO!

Eind juni waren 7 masterstudenten pedagogie en onderwijskunde aan de UGent op visite in het Huis van het GO!. Ze stelden er op uitnodiging van projectleider integraalplan Cristian Vergara het resultaat voor van een opdracht onderwijskundig ontwerpen.

Lees meer 1498

Leren programmeren: the game

Wat je graag doet, doe je vaak beter. In GO! CVO Antwerpen spelen de docenten daarom in op de interesses en talenten van de cursisten om het leerproces extra brandstof te geven. Gamers al gamend leren programmeren bijvoorbeeld.

Lees meer 729

Samenwerken voor een sterk officieel onderwijs

Het GO!, OVSG en POV hebben hun voorstellen voor een intensievere samenwerking voorgelegd aan minister Crevits. Op het vlak van personeelsbeleid, leerplannen en opleidingsaanbod, de invulling van neutraliteit, het pedagogisch project en bestuurlijk model.

Lees meer 1917

Gloednieuwe unieke opleiding: ‘ramphandler’

Neen, geen opleiding om met rampen te leren omgaan, wel een die van aanpakken weet als het gaat om luchtvracht, bagage en passagiers vlot en correct ter bestemming te krijgen. Voortaan in het GO! centrum voor leren en werken Castor in Vilvoorde.

Lees meer 1271





Perpetuum techmobile: techniek en wetenschap onderweg

Wetenschap en techniek zijn nog nooit zo bepalend geweest om de wereld vorm te geven en daarom horen ze ook sterk aanwezig te zijn in ons onderwijs. GO! freinetschool De Appeltuin in Leuven duwt alvast flink aan de kar met hun prijswinnende TECHMOBIEL.

Lees meer 1166

Nadenken over algemene vorming voor iedereen

Een goedwerkende democratie is gebaat met goed geïnformeerde burgers. Een brede algemene vorming meegeven aan iedereen is daarbij goud waard. Op het doordenkertje van 25/2/2015 kwam pedagoog Hans Van Crombrugge praten over hoe die er zou kunnen uitzien.

Lees meer 1369

'Leren' fietsen naar de werkplek

Sommigen onder ons ‘leren’ veel beter in concrete werksituaties. In GO! Spectrumschool Deurne sleutelen ze daar aan met ‘Pimp my bike’: een stageproject bij lokale fietsherstellers voor leerlingen 2e graad basismechanica. .

Lees meer 1308

Duaal leren, hefboom voor gelijke onderwijskansen

“Duaal leren is een belangrijk middel om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te doen afnemen.” Dat zegt Raymonda Verdyck naar aanleiding van de tweede hoorzitting over duaal leren in de commissie onderwijs vandaag.

Lees meer 1614





Samen-scholen: nog zo gek niet!

Vanaf 1 september 2015 slaan middenschool Atheneum Dendermonde en middenschool Zwijveke Dendermonde de handen in elkaar. Samen vormen zij GO!MAD, een te gekke school voor alle leerlingen.

Lees meer 1666

Succes in 3D

3D zit in de lift. En in die lift zitten sinds kort ook drie 3D-denkende tieners uit Tienen. De drie meisjes uit het GO! atheneum uit de suikerklontjesstad bedachten een concept waarmee ze de wedstrijd “Maak je lessen boeiender met 3D-printing” wonnen.

Lees meer 1986

Vernieuwende leerscenario's maken school

3 februari 2015 AD

ICT Onderwijsvernieuwing

Op woensdag 21 januari ging een mediaploeg in opdracht van het Ministerie van Onderwijs filmen in de Ieperse GO! middenschool op Campus Minneplein. Hun vernieuwende aanpak wordt straks een ‘schoolvoorbeeld’ voor andere scholen.

Lees meer 1592

Samen sterk

Per 1 september 2015 is er in Mechelen een nieuwe GO! middelbare school: Busleyden Atheneum. Met een 90-tal studieopties, 2000 leerlingen en 5 campussen zal het de grootste SO-school van Mechelen zijn. De voordelen van groot- en kleinschaligheid bijeen.

Lees meer 2197





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder