GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
vrijdag 19 juli 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

Gaan voor je droom in de TintelStroom

Enkele leraren en ouders van GO! freinet-basisschool TintelTuin in Zoutleeuw zijn ervan overtuigd dat de pedagogische visie van Celestin Freinet ook in het middelbaar een unieke meerwaarde biedt. Daarom starten ze op 1/9/2016 met een freinet-middenschool.

De TintelStroom: een nieuwe freinet-middenschool in Zoutleeuw vanaf 1 september 2016

Het secundair onderwijs is volop in beweging. Recente onderzoeken en debatten hebben aangetoond dat de vraag naar kwaliteits- en zinvol onderwijs steeds opnieuw opduikt, met een brede waaier aan mogelijke antwoorden tot gevolg. Enkele leerkrachten en ouders van freinet-basisschool TintelTuin (Zoutleeuw) zijn ervan overtuigd dat de pedagogische visie van Celestin Freinet een unieke meerwaarde biedt in het middelbaar onderwijs. Daarom starten ze vanaf 1 september 2016 met de TintelStroom: een freinet-middenschool van het GO! in Zoutleeuw.

De pedagogische visie van de TintelStroom is geënt op de ideeën van Celestin Freinet (1896-1966): kwalitatief hoogstaand onderwijs waarbij de leerling en zijn/haar beleving centraal staan. Deze zijn het uitgangspunt voor de leerprocessen: elk kind leert vaardigheden en verwerft kennis immers op verschillende manieren. In de pedagogische benadering binnen freinet-onderwijs is er daarom veel aandacht voor sociale vaardigheden, emotionele ontwikkeling, kritisch denken, het individuele leertempo en creativiteit. Net zoals in heel wat andere plaatsen in Vlaanderen (vooral steden) is dit freinet-denken ook in Zoutleeuw al sterk ingeburgerd: basisschool TintelTuin heeft er sinds september 2010 haar definitieve stek.

Dezelfde freinet-accenten zijn het vertrekpunt van de pedagogische visie van middenschool TintelStroom. Door de specifieke uitwerking ervan kunnen leerlingen via zinvol onderwijs doorstromen naar de verschillende richtingen in het derde middelbaar. De lestabel bestaat uit lestijden per vak, net zoals in de meeste andere middelbare scholen. Maar de invulling ervan is anders: een deel van de leerinhouden wordt via instructie aangebracht (kennisoverdracht), een ander deel wordt via projecten verwerkt (kennisconstructie en vaardigheden). Deze projecten ontstaan in eerste instantie vooral vanuit de leerlingen zelf, maar worden inhoudelijk gestuurd en begeleid door het lerarenteam.

In de TintelStroom wordt dit lerarenteam gevormd rond enkele kernleerkrachten. Zij zijn expert in minstens één van de hoofdvakken en geven daarnaast nog een of meerdere andere vakken. Zo kunnen vakoverschrijdende leerinhouden vlotter en efficiënter gerealiseerd worden; kruisbestuiving en samenwerking zijn essentieel. Bovendien is het voor een compact lerarenteam makkelijker om dezelfde pedagogische accenten te leggen, zoals zelfstandig plannen en leren, bewuste verwerking van leerstof en kritisch denken. Vanuit de freinet-visie zijn didactiek, werkvormen en persoonsgebonden evaluatie daarbij volledig afhankelijk van de leerinhoud – niet andersom.

Voor de TintelStroom betekent 'zinvol onderwijs' ook de inbedding van de middenschool in de (brede) leefgemeenschap. Leerlingen moeten immers niet enkel kennis opbouwen en vaardigheden aanleren, maar ook gevormd worden tot zelfbewuste, respectvolle, communicatieve en creatieve tieners. Mede daardoor bereidt de TintelStroom haar leerlingen op een zinvolle manier voor op het derde middelbaar: jongeren met het nodige zelfvertrouwen, een zelfstandige attitude en kritische zin zijn sterk gewapend om een volgende stap te zetten. 

De TintelStroom start op 1 september 2016 met het eerste jaar A-stroom. Op 1 september 2017 volgt de uitbreiding met een tweede jaar A-stroom. De middenschool zal gevestigd zijn op het domein van basisschool TintelTuin in Zoutleeuw, maar fysiek duidelijk ervan gescheiden. Organisatorisch is de TintelStroom verbonden aan middenschool D'Hek in Landen (GO!): directrice Elke Ceuleers wil er maar wat graag een filiaal met freinet-werking aan toevoegen. Door de combinatie van enerzijds de jarenlange ervaring, logistieke ondersteuning en administratieve know-how van campus D'Hek en anderzijds de pedagogische expertise van TintelTuin-leerkrachten en ouders, kan middenschool TintelStroom uit de startblokken schieten.

Wie meer wil weten of zich wil inschrijven, is van harte welkom op de infoavond op vrijdag 26 februari 2016 om 20u in O.C. De Kring, Vincent Betsstraat, 3440 Zoutleeuw.

Meer informatie via 

Elke Ceuleers
directeur GO! middenschool D’Hek
011 88 13 74
info@tintelstroom.be 
www.tintelstroom.be


Lees ook

Strippen voor duurzaamheid

Duurzaam én sexy? In GO! technisch atheneum Gitbo Keerbergen zijn ze het allebei. In de afdeling elektriciteit worden elke week tientallen elektrische circuits gelegd. Daar komt veel koperdraad bij kijken. Maar die wordt na gebruik niet zomaar weggegooid.

Lees meer 1199

Onderwijs, niet de oplossing voor armoede maar wel een hefboom voor emancipatie

Onderwijs is geen toverstaf die maatschappelijke ongelijkheid de wereld uit kan helpen of armoede zal oplossen. Wat we wel moeten doen in onze scholen is ervoor zorgen dat élk kind maximale ontwikkelingskansen krijgt, ongeacht zijn of haar achtergrond.

Lees meer 1556

Het GO! blijft groeien

23 september 2016

Pedagogisch project

Het GO! telt vandaag 197.482 leerlingen. Dat zijn er 3.752 meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de spoedtelling die jaarlijks plaatsvindt op de derde dag van het schooljaar.

Lees meer 10850

Meest pestvrije school van Vlaanderen

Een probleem als pesten op school mag dan al hardnekkig zijn, toch is er wel degelijk iets aan te doen. Door bijvoorbeeld in te zetten op een sterk groepsgevoel zoals in GO! atheneum Liedekerke: vandaag een modelschool inzake antipestbeleid.

Lees meer 1582





Johan Cruyff schoolplein14

Eerder wonnen ze de Pesten-dat-kan-niet-hoofdprijs. Nu een schoolplein14. In GO! basisschool De Spiegel in Leest scheppen ze randvoorwaarden die het fijn samenspelen bevorderen. Een kind dat zich verveelt, wordt immers gauw een vervelend kind.

Lees meer 1034

Naar een transparante, duidelijke en werkbare opdracht in het onderwijs

Binnenkort start de tweede fase van de besprekingen van de loopbaan in het onderwijs. In voorbereiding hierop schreven het KOV, OVSG, POV en het GO! een gezamenlijk standpunt.

Lees meer 1007

Pedagogen in spe op visite in Huis van het GO!

Eind juni waren 7 masterstudenten pedagogie en onderwijskunde aan de UGent op visite in het Huis van het GO!. Ze stelden er op uitnodiging van projectleider integraalplan Cristian Vergara het resultaat voor van een opdracht onderwijskundig ontwerpen.

Lees meer 1432

Ruilen maakt mensen rijker

Eind mei stelden de scholen en het CLB van GO! scholengroep Mandel en Leie ruilwinkel ‘SWOP & GO’ voor. Iedereen kan er terecht voor het schenken of ruilen van kinderkledij. Een winkel die iedereen rijker maakt.

Lees meer 810





Doe eens 'parkour' op de speelkoer

Kinderen zijn doorgaans graag in beweging. Toch doen nogal wat kinderen vandaag te weinig aan sport en beweging. Met Parkour wil het Octopusplan dat veranderen. GO! basisschool De Regenboog in Ertvelde sprong op de kar van Parkour. Gezond & plezant.

Lees meer 743

Papa’s laten hun spierballen zien

Als het aankomt op het opnemen van de zorgtaken in het gezin nemen mama’s vaak nog het grootste deel voor hun rekening. Door papa’s exclusief te betrekken in de schoolactiviteiten doet GO! basisschool Stadpark zijn duit in het zakje om dat bij te sturen.

Lees meer 912

Het juninummer van Helemaal GO! is er

Het laatste nummer van Helemaal GO! voor dit schooljaar. Voor de zomervakantie van start gaat nog even grasduinen in GO! onderwijsland. Aandacht voor de vernieuwde directeursopleiding, neuromythes, GO! internatendag, DKO en onze STEM-ambassadeurs BaO.

Lees meer 761

Brexit of geen Brexit, die stage naar London is binnen!

Het GO! atheneum Zelzate heeft groen licht te pakken voor een Europese stage in Londen. Wat de Britse kiezer straks ook beslist, dat taalbad en die werkervaring in een van de meest dynamische steden ter wereld kan het 6e uit Zelzate niet meer ontglippen.

Lees meer 884





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder