GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
woensdag 23 oktober 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

"Differentiatie en maatwerk zijn nodig"

Leerachterstand en leervoorsprong doen zich op alle leeftijden voor. Voor de leerkracht is het een hele opdracht om deze kinderen en jongeren bij de les te houden. Nascholer Liv Van Hyfte helpt je op weg met 2-daagse opleidingen.

Nascholing: leerachterstand en leervoorsprong

Leerachterstand of –voorsprong komt voor in elke school, van kleuter- en basisschool tot secundaire school. Toch is de realiteit heel divers. Soms heeft een voorsprong met talent te maken, in andere gevallen is het een gevolg van een jaartje zittenblijven. Leerachterstand kan met iemands ontwikkelingstempo te maken hebben en tijdelijk zijn, maar ook met dyslexie, dyscalculie of anderstaligheid. "In die gedifferentieerde context is terugvallen op een vaste methodiek niet altijd de juiste oplossing", zegt Liv Van Hyfte. "Differentiatie en maatwerk zijn nodig."


Op maat

"Soms hinken kleuters al wat achterop als ze voor het eerst naar school komen, bij andere kinderen manifesteert de achterstand zich pas in de loop der jaren. Gelukkig doen de leerkrachten al ontzettend veel inspanningen om de leerlingen goed te begeleiden. Alleen is het niet altijd duidelijk of deze inspanningen ook de gewenste resultaten opleveren."

"Ons uitgangspunt is dat alle kinderen welkom zijn in het GO!. Kinderen ontwikkelen zich nu eenmaal niet allemaal op hetzelfde tempo. Het ene kindje leert al stappen op 10 maanden, het andere pas op 18 maanden. Dat vinden we normaal. Elk individu is uniek. Maar eenmaal de kinderen school lopen, hanteren we voor iedereen dezelfde norm. Dat werkt niet. Kinderen hebben ook andere behoeften. Als we rekening houden met al deze verschillen en toch zoveel mogelijk de leerplandoelen willen halen, dan moeten we op maat werken. Differentiëren is de boodschap."


Handelingsgericht

"Differentiëren doen we door ons lesmateriaal aan te passen en handelingsgericht aan de slag te gaan: efficiënt en doelgericht interveniëren en de sterktes van de leerlingen gebruiken. Ondanks alle inspanningen zullen er altijd leerlingen zijn die niet mee kunnen. Voor hen moeten we op maat durven kijken welk spoor haalbaar is om ze toch een plaats in de klas te geven. Het is belangrijk om deze kinderen binnen de groep te houden en ze te blijven betrekken. Niemand wil immers ‘buiten de groep’ geplaatst worden."

"Hetzelfde geldt voor leerlingen en jongeren met een leervoorsprong. Ik gebruik liever niet de term hoogbegaafd, want het gaat breder. Soms hebben leerlingen in één of twee vakken een voorsprong, maar in de andere niet. Soms hebben zittenblijvers voor enkele vakken een voorsprong. En ook zij-instromers kunnen in sommige vakken uitblinken. Ook voor deze leerlingen moeten we als leerkrachten ons lesmateriaal aanpassen. Leerlingen met een voorsprong worden graag uitgedaagd, als het op een zinvolle manier gebeurt. Als ze het gevoel krijgen dat een extra opdracht alleen 'bezigheidstherapie' is, dan haken ze af. Enthousiaste leerkrachten die op een boeiende en levendige manier lesgeven, worden trouwens door alle leerlingen op prijs gesteld."


3 tips

"Tip 1: geef leerlingen met een leerachterstand efficiënte feedback. Het heeft weinig zin te zeggen dat het vraagstuk fout is opgelost. Daar schiet het kind niets mee op. Vertel liever welk stukje van de oplossing wél goed was en wat de volgende stap is. Door je op het proces te richten, krijg je de kinderen mee in je verhaal en stimuleer je ze."

"Tip 2: werk op inzichten. Probeer niet alles op te lossen met trucjes. Die werken misschien op korte termijn, maar in wezen lossen ze niets op als het inzicht ontbreekt."

"Tip 3: probeer in vraagstukken en opdrachten een hoog realiteitsgehalte in te bouwen. Speel in op concrete problemen die herkenbaar zijn en aansluiten bij de belevingswereld van kleuters, kinderen en jongeren. Dat geldt niet alleen voor wie een leervoorsprong of een leerachterstand heeft, maar voor alle leerlingen."


Opleidingen

 In de 2-daagse opleidingen wordt gewerkt met het lesmateriaal van de deelnemende leerkrachten. Zo wordt alles concreet en kunnen de leerkrachten na de opleiding meteen aan de slag.

 Het GO! organiseert geregeld 2-daagse opleidingen voor de verschillende onderwijsniveaus. Je kunt deze nascholing ook naar uw school of regio halen.


Meer informatie over alle GO! nascholingen vind je op www.g-o.be/nascholing. 

!!! Met sinds vorige week ook de gloednieuwe nascholingskalender voor het schooljaar 2015-2016 !!!

 


Lees ook

Naar een transparante, duidelijke en werkbare opdracht in het onderwijs

Binnenkort start de tweede fase van de besprekingen van de loopbaan in het onderwijs. In voorbereiding hierop schreven het KOV, OVSG, POV en het GO! een gezamenlijk standpunt.

Lees meer 1081

Het juninummer van Helemaal GO! is er

Het laatste nummer van Helemaal GO! voor dit schooljaar. Voor de zomervakantie van start gaat nog even grasduinen in GO! onderwijsland. Aandacht voor de vernieuwde directeursopleiding, neuromythes, GO! internatendag, DKO en onze STEM-ambassadeurs BaO.

Lees meer 828

De kracht van passie voor het vak

De sterkte van onderwijs zit 'm voor een flink deel in de leerkracht. Dat blijkt weer maar eens uit de deelname van GO! atheneum Erasmus in Deinze aan de wedstrijd Technologica. De school pakte prijzen 1 en 2. En een hele nieuwe generatie leerlingen in.

Lees meer 1104

Leren van elkaar

Voor de 3e keer op rij organiseerde GO! scholengroep Brussel zijn tweejaarlijkse studiedag voor alle leerkrachten van zijn basisonderwijs. Zo'n 800 leerkrachten waren ingeschreven om in meer dan 30 workshops op vijf locaties ervaringen uit te wisselen.

Lees meer 888





Gaan voor je droom in de TintelStroom

Enkele leraren en ouders van GO! freinet-basisschool TintelTuin in Zoutleeuw zijn ervan overtuigd dat de pedagogische visie van Celestin Freinet ook in het middelbaar een unieke meerwaarde biedt. Daarom starten ze op 1/9/2016 met een freinet-middenschool.

Lees meer 1233

GO! leerkrachten zijn tevreden leerkrachten

GO! medewerkers voelen zich goed op hun werkplek. Dat blijkt uit de grote welzijnsbevraging die het GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap heeft afgenomen bij zijn medewerkers in de scholengroepen.

Lees meer 1540

De CampusKRAKs

27 mei 2015

Leerzorg Wetenschappen

Sommige leerlingen hebben wat extra uitleg nodig, andere extra uitdaging. In GO! campus Het Spoor in Mol kunnen leerlingen met een neus voor wetenschappen en wiskunde het spoor van hun talent volgen in de KRAK-module.

Lees meer 1375

GO! zoekt nieuwe leerkrachten

20 april 2015

Leerkrachten

Op 15 april start de jaarlijkse wervingsperiode voor nieuwe leraren bij het GO!. “Met een leerlingenaantal dat blijft stijgen doen wij een warme oproep naar afstuderende leraren om zich kandidaat te stellen bij het GO!”, zegt Raymonda Verdyck.

Lees meer 4428





Hoe werkt een school zonder examens?

3 december 2014 RC

Leerzorg Methodeonderwijs Ouders

Het ensorinstituut in Oostende durfde afstappen van het klassieke puntensysteem, durfde examens te laten vallen. Hoe realiseren ze dit over de richtingen en over de vakken heen? Collega Eva De Blieck van GO! ouders ging op onderzoek.

Lees meer 1888

Een schoon gebaar

Dag van de leerkracht viel dit jaar op zondag 5/10. De kans om eens lekker uit te slapen. Maar geen leerlingen in de buurt. Daarom zorgden leerlingen van het technisch atheneum in Niel vrijdag al voor een gebaar van appreciatie.

Lees meer 1840

Slotfeest 25 jaar GO!

8 september 2014

Evenementen Leerkrachten

Voor wie het nog niet wist, dit jaar bestaat het GO! 25 jaar. De kinderschoentjes ontgroeid, klaar om het onderwijs van de toekomst zijn vorm te geven. Een mooi moment om een feest te organiseren voor allen die dat helpen waarmaken.

Lees meer 4907

"Neutraal is allesbehalve waarde(n)loos"

De vraag van het Brussels stedelijk onderwijs aan holebi’s om zich “terughoudend” op te stellen over hun geaardheid heeft de discussie rond het begrip “neutraliteit” in het onderwijs opnieuw doen losbarsten. Is neutraliteit gelijk aan 'waardenvrij'?

Lees meer 2529





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder