GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
woensdag 23 oktober 2019
nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf u in voor de nieuwsbrief...

Schrijf in
 
of volg ons op   
uw artikel

Stuur uw artikel naar onze redactie...

Stuur ons uw artikel

meest gelezen

Duaal leren, hefboom voor gelijke onderwijskansen

“Duaal leren is een belangrijk middel om het aantal vroegtijdige schoolverlaters te doen afnemen.” Dat zegt Raymonda Verdyck naar aanleiding van de tweede hoorzitting over duaal leren in de commissie onderwijs vandaag.

“Het GO! heeft al een lange weg afgelegd op vlak van werkplekleren en draagt dan ook graag bij aan de ontwikkeling van een geïntegreerd duaal stelsel van leren en werken dat gelijkwaardig is aan alle andere vormen van secundair onderwijs.”

In de commissie onderwijs worden vandaag de onderwijsactoren gehoord over de conceptnota duaal leren die vorige maand door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. Het GO! is alvast voorstander van het systeem waarin zogeheten arbeidsrijpe jongeren op een baan in een bedrijf worden voorbereid. De combinatie van werken en leren werkt motiverend en biedt variatie aan leerlingen die daar nood aan hebben in hun opleiding.

“Een brede, algemene vorming blijft uiteraard in dit systeem een belangrijke component,” zegt Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!. “Dit gecombineerd met de ruime ervaring die jongeren zullen opdoen in het bedrijfsleven zorgt voor een sterk traject: zij komen goed voorbereid op de arbeidsmarkt terecht en behalen kwalificaties die hen de mogelijkheid bieden tot levenslang leren.”

Het GO! pleit voor deelcertificaten in alle onderwijsniveaus en -vormen, dus ook in het duaal leren dat wordt uitgebouwd als een volwaardige leerweg die moet leiden tot een onderwijskwalificatie. “Maar als dat niet gehaald wordt moet het uitreiken van een erkende beroepskwalificatie of een deelcertificaat mogelijk zijn,” zegt Verdyck. “Dat is nodig in het kader van levenslang leren en zal ervoor zorgen dat leerlingen een positief gevoel overhouden aan het onderwijs.”

Voor het GO! hoeft het stelsel zich niet te beperken tot de derde graad. Ook voor 15-jarige arbeidsrijpe leerlingen en binnen het volwassenenonderwijs moet er immers ruimte zijn voor een duaal stelsel van leren en werken. Deze nauwe samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven zal meer jonge mensen kansen bieden om te leren en zich te ontwikkelen. Het GO! vraagt dan ook om alle wettelijke obstakels weg te werken en een eenduidig statuut te voorzien dat duaal leren mogelijk maakt.




Lees ook

Onderwijs, niet de oplossing voor armoede maar wel een hefboom voor emancipatie

Onderwijs is geen toverstaf die maatschappelijke ongelijkheid de wereld uit kan helpen of armoede zal oplossen. Wat we wel moeten doen in onze scholen is ervoor zorgen dat élk kind maximale ontwikkelingskansen krijgt, ongeacht zijn of haar achtergrond.

Lees meer 1639

Kinderopvang duurder maken zorgt voor lagere onderwijskansen

Het GO!, KOV en OVSG vragen de Vlaamse Regering rekening te houden met de gevolgen van een wijziging van het PWA-stelsel. Deze mag niet resulteren in een verhoging van de kostprijs voor de opvang en van een daling van de kwaliteit ervan.

Lees meer 933

Pedagogen in spe op visite in Huis van het GO!

Eind juni waren 7 masterstudenten pedagogie en onderwijskunde aan de UGent op visite in het Huis van het GO!. Ze stelden er op uitnodiging van projectleider integraalplan Cristian Vergara het resultaat voor van een opdracht onderwijskundig ontwerpen.

Lees meer 1498

Ruilen maakt mensen rijker

Eind mei stelden de scholen en het CLB van GO! scholengroep Mandel en Leie ruilwinkel ‘SWOP & GO’ voor. Iedereen kan er terecht voor het schenken of ruilen van kinderkledij. Een winkel die iedereen rijker maakt.

Lees meer 875





Papa’s laten hun spierballen zien

Als het aankomt op het opnemen van de zorgtaken in het gezin nemen mama’s vaak nog het grootste deel voor hun rekening. Door papa’s exclusief te betrekken in de schoolactiviteiten doet GO! basisschool Stadpark zijn duit in het zakje om dat bij te sturen.

Lees meer 985

Sociale mobiliteit in het onderwijs? Het GO! maakt het verschil!

Onderzoek van prof. Jean Hindriks voor denktank Itinera leert dat Vlaanderen het niet zo goed doet als het gaat om gelijke kansen creëren en sociale mobiliteit op school. Opvallend is wel dat het GO! heel duidelijk in positieve zin afwijkt van die trend.

Lees meer 3489

Leren programmeren: the game

Wat je graag doet, doe je vaak beter. In GO! CVO Antwerpen spelen de docenten daarom in op de interesses en talenten van de cursisten om het leerproces extra brandstof te geven. Gamers al gamend leren programmeren bijvoorbeeld.

Lees meer 729

Co-teaching: goed voor leerlingen én leerkrachten

Steeds meer scholen experimenteren met vormen van co-teaching. Hierbij worden 2 of meer klassen samengevoegd en wordt lesgegeven door 2 of meer leerkrachten samen. In GO! atheneum Gentbrugge en GO! middenschool Diest hebben ze intussen al enige ervaring.

Lees meer 1616





Engagementsbeurs voor een betere wereld

In het nieuwe jaar gaan we allemaal graag engagementen aan. In GO! atheneum Etterbeek doen ze dat op hun dag van de mondiale vorming met een engagementsbeurs.

Lees meer 1035

Samenwerken voor een sterk officieel onderwijs

Het GO!, OVSG en POV hebben hun voorstellen voor een intensievere samenwerking voorgelegd aan minister Crevits. Op het vlak van personeelsbeleid, leerplannen en opleidingsaanbod, de invulling van neutraliteit, het pedagogisch project en bestuurlijk model.

Lees meer 1917

Leerling op schrijversvoeten

Toen Atoussa Fathollah 2 was kwam ze uit Iran naar België. Vandaag studeert ze aan de VUB. Tussen de lessen en het studeren door schreef ze haar eerste boek: The Last Goddess of Darkness. In GO! atheneum Koekelberg zijn ze nog geen klein beetje trots.

Lees meer 931

Omarmen tegen armoede

De leerlingen van het Centrum voor Deeltijds Onderwijs in Heist-op-den-Berg verzetten zich tegen armoede. Ze doen dit met diverse acties in het kader van de Wereldverzetdag tegen Armoede op 17 oktober.

Lees meer 1106





Brede eerste graad in de praktijk
Het masterplan ‘Hervorming secundair onderwijs’ is in uitvoering. Eén van de belangrijkste wijzigingen is de brede eerste graad. In MS Geel hebben ze er alvast werk van gemaakt. Met talentmodules en boostklassen begeleiden ze de leerlingen richting een betere studiekeuze.
Terug verder